Μουσική

Tech Noir / DJ Life – To Sync or not to Sync από τον Γιώργο Γεωργακόπουλο

today04/06/2021 5

Background
share close

Tech Noir / DJ Life – To Sync or not to Sync

Αναγνώστη δώσε μου λίγο χρόνο πριν απαντήσω στο τίτλο του σημερινού θέματος να σου εξηγήσω τι ακριβώς θέλω να κάνω. Αν είσαι τακτικός στο blog του σταθμού μας σίγουρα, έχεις καταλάβει ότι το τελευταίο καιρό αναπαράγω το ένθετο Tech Noir, που ακούς στην εκπομπή του Δημήτρη Λαζαρίδη The Rest is Noiz, εδώ στην σελίδα του DC Radio. Θέλοντας να θυμηθώ την παλιά μου τέχνη αυτή της δημοσιογραφίας, ρώτησα τον Σπύρο αν μπορώ να γράφω, που και που, για κάποια θέματα που μπορεί να απασχολούν το ταλαίπωρο μυαλό μου και το δέχτηκε με χαρά. Σε ευχαριστώ πολύ Σπύρο. Ναι ναι θα μπω στο θέμα, δυο γραμμές ακόμα. Θα προσπαθήσω λοιπόν να είμαι συνεπής και να φέρνω στο «τραπέζι» θέματα που πραγματικά θα γρατζουνίσουν τον εγκέφαλό σου… λέω τώρα εγώ…. Καιρός όμως να πάμε στο θέμα μας.

Το μαγικό κουμπί

Εδώ και αρκετά χρόνια, από την ανάπτυξη του digital djing, οι εταιρείες που δημιουργούν λογισμικό και μηχανήματα έχουν καταφέρει και έχουν ενσωματώσει με μεγάλη επιτυχία την λειτουργία συγχρονισμού ανάμεσα σε δύο κομμάτια, το γνωστό sync. Από την ύπαρξη της δυνατότητας αυτής έχουν γίνει άπειρες συζητήσεις για της χρήση της συγκεκριμένης λειτουργίας δημιουργώντας διάφορα στρατόπεδα και πολλές απόψεις.

Η άποψη

Η κυρίαρχη άποψη είναι ότι το mixing έγινε μια απλή υπόθεση που δεν θέλει εξάσκηση. Ότι ο καθένας μπορεί να πάρει μια κονσόλα να βάλει δυο κομμάτια και να τα μιξάρει εύκολα χωρίς καν να έχει ιδέα τι σημαίνει beat matching. Ως ένα σημείο δεν είναι κακό. . Η τεχνολογία έχει αυτό το χαρακτηριστικό, να διοχετεύει δυνατότητες που σε άλλη εποχή θα έπρεπε να απευθυνθείς σε κάποιον επαγγελματία για να σε βοηθήσει ακόμα και στα πιο απλά πράγματα. Οι τεχνολογικοί κολοσσοί διαφημίζουν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο το «Πάρε τη δύναμη στα χέρια σου» με αποτέλεσμα να έχουμε όντως δυνατές συσκευές και μηχανήματα και να τις χρησιμοποιούμε στο ελάχιστο των δυνατοτήτων τους αλλά και να δημιουργούμε φτωχό υλικό. Ο λόγος….. Δεν το έχουμε όλοι, Αναγνώστη….  (ταλέντο εννοώ)

Το λαγούμι είναι βαθύ…

Το θέμα χειροτερεύει όταν η ίδια η αγορά είναι μέτρια…. Αναρωτιέσαι τώρα Αναγνώστη πως όλα αυτά έχουν κάποια σχέση μεταξύ τους και πως τα ανακατεύω… Επίτρεψέ μου να στο εξηγήσω…. Μοναδικό, κύριο χαρακτηριστικό ενός DJ είναι η αγάπη του για τη μουσική, σε οποιοδήποτε είδος. Όχι μόνο ακούει ατελείωτες ώρες μουσική σχεδιάζει και πως να τις παίξει μπροστά σε κοινό. ΑΓΟΡΑΖΕΙ κομμάτια ανεξαρτήτου format, δεν κλέβει από youtube. και τα αναπαράγει σε άθλια ποιότητα. Αυτό σημαίνει ότι σέβεται την δουλειά του αλλά και τον κόσμο και για τον λόγο αυτό πρέπει και η αμοιβή του να είναι ανάλογη.  Στην εποχή μας όμως ο σεβασμός είναι δυσεύρετος με τον επιχειρηματία πρώτο να απαξιώνει την μουσική, τοποθετώντας τα πιο φτηνά ηχητικά συστήματα και φτιάχνοντας booth που θυμίζει Χομπιτόσπιτο. Η ατάκα μία, «έλα μωρέ ένα laptop θες και κάνεις την δουλειά σου πάρε και έναν πιτσιρικά με 25-30€ και τελείωσε η υπόθεση», με την μουσική πλέον να αποτελεί απλά ένα χαλί για τις συζητήσεις του κόσμου. Κάπως έτσι, κάποιος που έχει ανάγκη από ένα μεροκάματο βρίσκεται ξαφνικά πίσω από ένα booth  με ένα laptop γεμάτο με ripped μουσικές χωρίς να γνωρίζει τίποτα γύρω από το αντικείμενο….Γιατί απλά θέλουμε μια μουσική με τον καφέ μας ή το ποτό μας.

Πώς φτάσαμε μέχρι εδώ.

Είμαι 100% σίγουρος ότι το sync δεν φταίει για την κατάσταση. Ρίχνω το φταίξιμο σε εμάς τους ίδιους που ονομάζουμε τους εαυτούς μας DJs και στις εκπτώσεις που κάναμε στον κάθε επιχειρηματία αλλά και στον ίδιο μας τον εαυτό… Ερωτευτήκαμε τον μύθο μας, και η αγάπη που έδειχνε ο κόσμος στο πρόσωπό μας για αυτό που κάνουμε, έγινε όχημα για να έρθει στην επιφάνεια το ψώνιο και ο κομπλεξισμός. Δεν δίναμε σημασία καθόλου στο πως θα εξελιχτεί επαγγελματικά ο «κλάδος» με αποτέλεσμα, για τον επιχειρηματία, ο Έλληνας dj να είναι ανέκδοτο. Η προτίμηση σε DJs του εξωτερικού σχεδόν σε εβδομαδιαία βάση ήταν συνηθισμένη τακτική προ πανδημίας, αφού εγχώρια ονόματα δε γεμίζουμε ούτε FIAT 500. Η απαξίωση δεν οφείλετε σε ένα κουμπί που συγχρονίζει δύο κομμάτια μεταξύ τους…οφείλεται καθαρά σε εμάς που εμφανιζόμασταν σε gig να παίξουμε μουσικές φορώντας παντόφλα και έχοντας στο χέρι ένα usb με μουσικές τουλάχιστον πενταετίας…. Οφείλεται στο γεγονός ότι δεν έχουμε ιδέα τι σημαίνει technical rider… οφείλεται στο γεγονός ότι ποτέ δεν είμασταν ένα και πάντα προσπαθούσαμε να φάμε την δουλειά από τον άλλο.. Αναγνώστη μου το sync κάνει την δουλειά του και την κάνει καλά 99%, εμείς δεν κάνουμε τίποτα σωστά….

Στο θέμα μας…

To beat matching είναι το βασικό συστατικό ενός σετ και γίνεται με πολλούς τρόπους. Το σημείο της αλλαγής, την παραμετροποίηση του ήχου, το πότε θα βγει στον αέρα είναι μερικοί από τους παράγοντες που κάνουν μια αλλαγή πετυχημένη. Το sync δεν επιλέγει κομμάτια, δεν παρακολουθεί την ψυχολογία του κόσμου, δεν αντιλαμβάνεται την ενέργεια που υπάρχει στο dancefloor και πολύ σημαντικό δεν έρχεται σε επαφή με το κοινό. Απλά δένει το ένα κομμάτι με το άλλο. «Τα λες αυτά γιατί και εσύ με sync παίζεις» θα σκεφτείς αναγνώστη… θα σου απαντήσω πιο κάτω όμως έτσι για να σε έχω σε αγωνία…

Το sync υπάρχει για να απελευθερώσει την δημιουργικότητα ενός dj. Του δίνει την άνεση να χτίσει πάνω σε ένα κομμάτι βάζοντας samples, προσθέτοντας εφέ, λούπες, φωνητικά, στοιχεία που στο παρελθόν δεν ήταν τόσο εύκολο να γίνουν στον ζωντανό «αέρα» ενός σετ.

Για να καταλήξω…

Το ταλέντο, η αισθητική και η αγάπη για τη μουσική ενός καλλιτέχνη, δεν εξαρτάται από ένα κουμπί. Δεν χρησιμοποιεί την τεχνολογία για να τεμπελιάζει αλλά για να διευρύνει την δημιουργικότητα και την έμπνευσή του. Για να παραμένει πάντα επίκαιρος, μοναδικός και φρέσκος στον ήχο του και να οδηγεί το κοινό του σε νέα μουσικά μονοπάτια. Θα με ρωτήσεις τώρα… υπάρχει κοινό που τα καταλαβαίνει όλα αυτά? Θα σου απαντήσω όμως άλλη φορά…

Όχι δεν σε ξέχασα…

Εσένα που σκέφτηκες πιο πάνω ότι μπορεί να παίζω με sync σου οφείλω μια απάντηση…Αλήθεια, παίζω και με sync όταν χρησιμοποιώ τον Xone 4d με το Traktor, αλλά και χωρίς όταν παίζω με τα media players της Denon ή της Pioneer…. Και? Θα σε ρωτήσω εγώ κάτι. Πήγαινε μια βόλτα στη σελίδα μου στο Mixcloud ή Soundcloud και πες μου σου αρέσει αυτό που ακούς? Αυτό με νοιάζει περισσότερο να αγγίξω τα αυτιά σου και τη ψυχή σου… άσε τα τεχνικά σε εμένα.

May The Force Be With you.

Γιώργος Γεωργακόπουλος

Written by: dreamcitywebradio

Rate it

Previous post

Εικαστικά

Επίσκεψη στο Ελληνικό Μουσείο Πληροφορικής

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ -- Το μουσείο που σου κάνει κλικ Μια διαδραστική διαδρομή νοσταλγίας στην οποία τα 5.500 εκθέματα μας «αφηγούνται» τις ιστορίες πίσω από κάθε τεχνολογικό επίτευγμα της Πληροφορικής. Από το ξύλινο πρώτο ποντίκι, τα αποθηκευτικά μέσα σε μέγεθος ψυγείου, έως τους φορητούς υπολογιστές 15 κιλών! Στο Μουσείο μας θα δείτε «αρχαιολογίες» υπολογιστών, θα παίξετε με παλιά βιντεοπαιχνίδια, θα «μεταφερθείτε» σε ένα σαλόνι με vintage συσκευές και θα γράψετε κώδικα σε […]

today04/06/2021

Post comments (0)

Απάντηση

0%